چگونه به عقل و احساس سرسخت‌ترین سرمایه‌گذاران نفوذ کنیم؟ / بخشی از کتاب نفوذ به وی‌سی

نفوذ به وی‌سی

من تا به حال یک راهنمای ساده و در عین حال پربار برای آموزش گام‌به‌گام مردم عادی ندیده‌ام که بتواند مانند یک سرمایه‌گذار فکر کند. پس از آنکه خودم به یک سرمایه‌گذار خطرپذیر تبدیل شدم، میزان زیادی از این دانش را در لابه‌لای گفت‌وگوهای دوستانه، یا در انحصار موسسه‌های حرفه‌ای رده‌بالای این صنعت یافتم.

البته همیشه تصور می‌کردم کسانی که کسب‌وکارهای بزرگ راه‌اندازی می‌کنند و سرمایه‌گذارهای خطرپذیر مشهور، از مردم عادی هستند. امروزه همه می‌دانند که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نباید وقت را از دست داد و به‌اصطلاح هیچ زمانی بهتر از همین حالا نیست.

برای همین، از همان ابتدا داشتن طرز فکری مثل یک سرمایه‌گذار، برای موفقیت حیاتی است. این مسیر با پاسخ به پرسش‌هایی ساده آغاز می‌شود؛ از قبیل «سرمایه‌گذاری خطرپذیر‌ چیست؟» و «چگونه می‌توان ایده و طرح یک شرکت را با موفقیت ارائه داد تا بتوانیم قرارهای ملاقات و مصاحبه‌های بعدی را نیز به دست بیاوریم؟»

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر خود شما در سوی دیگر سرمایه‌گذاری بودید چه می‌شد؟ اینکه آن کسی باشیم که همه می‌خواهند در شرکت‌شان سرمایه‌گذاری کند، چه حسی دارد؟

این کتاب و هشتگ مربوط به آن (Breakinto_VC#) به شما می‌آموزد چگونه مانند یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای فکر کنید. خواه هدف‌تان ورود به صنعت جذاب سرمایه‌گذاری خطرپذیر باشد، خواه تامین سرمایه برای استارت‌آپی که ماه‌ها یا حتی سال‌ها در فکرش بوده‌اید، این کتاب برایتان بسیار مفید خواهد بود.

این کتاب برای کسانی است که می‌خواهند درباره دنیای پیچ‌درپیچ و مبهم سرمایه‌گذاری خطرپذیر کمی بیش از معمول بدانند و پیش از این هیچ‌وقت کتاب راهنمای کارآمدی که همه مطالب را به‌طور جامع در یک نوشته ساده و روان گردآوری کرده باشد، نیافته بودند.

من کتاب نفوذ به وی‌سی را به‌عنوان یک راهنمای قابل استفاده برای همه، تالیف کرده‌ام. لازم است بدانید بدون یک راهنمای ساده، ورود به سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای خودم دشوار بوده است. آن زمان هنوز این دوستانم را که در طول نوشتن این کتاب بسیار برایم مفید بودند، نمی‌شناختم؛ در واقع اصلا در این رابطه کسی را نمی‌شناختم.

آن زمان برای اینکه اطلاعات جمع‌آوری کنم، اینترنت را زیرورو می‌کردم و برش‌هایی از مقالات و مطالب بلاگ‌ها را از سراسر وب می‌یافتم و یادداشت برمی‌داشتم. در مرحله بعد سعی می‌کردم ایده‌هایی را که به ذهنم می‌رسید، به‌صورت ارائه‌هایی قدرتمند سروسامان دهم؛ به‌طوری که سرمایه‌گذارها را تحت تاثیر قرار دهند.

به این ترتیب بالاخره توانستم به فرمولی برای روش صحبت با وی‌سی‌‌ها دست‌ یابم و کم‌کم فهمیدم چطور می‌توان از طرف شرکت‌های برتر سرمایه‌گذاری خطرپذیر پیشنهاد دریافت کرد. کتاب حاضر در پی بیان همین فرمول است.

در این کتاب درباره انواع سرمایه‌گذارانی که با آنها برخورد خواهید داشت، صحبت خواهیم کرد و اینکه چرا هر سرمایه‌گذار خطرپذیری در هر کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری نمی‌کند را بررسی خواهیم کرد. کتاب حسابداری حجیم قدیمی و خاک‌گرفته‌تان را فراموش کنید! در همین کتاب برایتان در مورد امور حسابداری و مالی‌ای که در شرایط مختلف ممکن لازم داشته باشید، خواهیم گفت تا فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر را درک کنید. علاوه بر آن با طرز فکر سرمایه‌گذاران آشنا خواهید شد.

شما با مطالعه این کتاب، یاد می‌گیرید چطور مثل یک حرفه‌ای شرکت‌هایی را که برایتان جذاب هستند، نقد و بررسی کنید و طرح شرکت‌های دلخواه‌تان را به سرمایه‌گذارانی خطرپذیر ارائه دهید. همچنین یاد می‌گیرید کسب‌وکارها را مانند یک سرمایه‌گذار، ارزشیابی کنید.

خواه قصد ورود به صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر را داشته‌ باشید، خواه قصد برپایی یک کسب‌وکار؛ آشنا شدن با دیدگاه‌های سرمایه‌گذاران خطرپذیر بسیار مفید است و این کتاب شما را در این امر یاری می‌کند، علاوه بر آن قدرت تحلیل بازارهای مختلف را به شما ارائه می‌دهد. با این پیش‌زمینه، می‌توانید در هر ارائه توجه سرمایه‌گذاران را جلب کنید.

من خودم مدت‌ها وقت گذاشته‌ام و راهکارهای پیشنهادی این کتاب را که راهنمای مفیدی است، در موقعیت‌های مختلف و در جای‌جای کشور آزمایش کرده‌ام. وقتی نوشتار این کتاب را کامل کردم، قبل از اینکه منتشر شود، نوشته را به تعداد زیادی از دوستانم که در این حوزه فعالیت می‌کردند، ارائه دادم و آنها هم آن را به دوستان خودشان ارئه کردند.

یکی از نتیجه‌های این ارتباط‌ها آشنا شدن با افراد مختلف بود. یکی از آنها «آرجون» بود که یک فعال حرفه‌ای بازار است که همان مشکلات رایج را داشت که خود من هم با آنها مواجه شده بودم؛ اصطلاحات و مفاهیم فراوان که بدون توضیحات و راهنمایی یا با توضیحاتی جزئی و غیرجامع در اینترنت پراکنده شده‌اند.

آرجون پس از مطالعه «نفوذ به وی‌سی»، این توانایی را به ‌دست آورده بود که پیش از جلسه‌هایی که با سرمایه‌گذاران دارد، به‌آسانی موضوع‌هایی را که به اطلاعات بیشتری در موردشان احتیاج دارد، مشخص کند و هدفمندانه برای برطرف‌کردن مشکل‌شان تلاش کند.

یکی دیگر از آن دوستان جدید «نیکلاس» است. او آن زمان در فکر تامین سرمایه برای استارت‌آپ[۱] خود در زمینه نمایش آنلاین ویدئو بود و مطمئن بود با ایده‌ای که دارد، می‌تواند دنیای موسیقی دیجیتال را تسخیر کند. او در نتیجه مطالعه یکی از پیش‌نویس‌های نهایی کتاب و گفت‌وگویی که با هم داشتیم، نسبت به بازار مورد نظرش شناختی واقعی به ‌دست آورد و توانست برای گسترش سامانه‌اش، راهکار خلاقانه‌ای پیدا کند که حتما او را فراتر از همه فعالان معمولی آن صنعت قرار خواهد داد.


بردلی مایلز

بردلی مایلز نویسنده کتاب نفوذ به وی‌سی فارغ‌التحصیل دانشگاه کلمبیا در رشته اقتصاد است.  


با «جان» ملاقات کردم؛ او آن زمان یک دانشجو بود که قصد داشت وارد سرمایه‌گذاری خطرپذیر شود، اما پیش از اینکه از دوست و آشنا بخواهد او را برای ارائه طرح به چند سرمایه‌گذار معرفی کنند، لازم بود یاد بگیرد چطور طرح یک شرکت را به‌درستی به سرمایه‌گذاران ارائه دهد. مطالعه این کتاب به کمک او آمد و «جان» حالا دو ارائه در دو صنعت متفاوت را آماده کرده که به‌خوبی مهارت‌ها و شناختش از طرز فکر سرمایه‌گذاران خطرپذیر را نشان می‌دهد.

با «مَک» دوست شدم که دانشجوی یکی از دانشگاه‌های درجه دو بود که شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر معمولا کسی را از آن دانشگاه‌ها استخدام نمی‌کنند. او پس از مطالعه فصل ۱۶ این کتاب (یک راهنما برای راه‌اندازی یک باشگاه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دانشکده‌تان)، به‌سرعت به مرجع مشاوره به دانشجو‌های دیگر در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر تبدیل شد و از آن به بعد در فعالیت‌ها و پروژه‌های دانشجویی مربوط به سرمایه‌گذاری خطرپذیر همکاری می‌کند.

پس از جلسات و گفت‌وگوهای متعدد با کارآفرینان در جست‌وجوی تامین سرمایه، فعالان حرفه‌ای بازار فناوری، بانکداری و صحبت‌هایی که با مشاورهای مدیریتی و دانشجوهای دانشگاه‌های مختلف از جمله USC، وارتون، کالج منهتن، استنفورد، هاروارد، دانشگاه کلرادو ـ بولدر و بسیاری دیگر داشتم، قویا به شما اطمینان ‌می‌دهم تکنیک‌های ارائه‌شده در این کتاب واقعا کارآمد و موثر هستند.

مطمئن باشید اگر تکنیک‌ها و راهکارهای مطرح‌شده در این کتاب را به‌درستی یاد بگیرید؛ تمام ابزارهایی را که برای تحت تاثیر قراردادن عقل و احساس حتی سرسخت‌ترین سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی لازم دارید، در اختیار خواهید داشت.

خطاب به تمامی کارآفرینان: سرمایه‌گذاران خطرپذیر روی خود شخص سرمایه‌گذاری می‌کنند. پس اگر در ارائه طرح‌ها و ایده‌هایتان به سرمایه‌گذاران درست عمل کنید، حتی اگر در نظرشان ایده‌های شما چندان هم جالب نباشد، خلاقیت و توانایی شما آنها را جذب می‌کند، به‌طوری که حداقل برای بهبود طرح‌تان به شما مشورت و راهنمایی دهند. به این ترتیب توانسته‌اید رابطه‌ای را شروع کنید که ممکن است در تمامی ادامه مسیر به کمک‌تان بیاید. اینها همه از یک ارائه موفق به ‌دست می‌آید.

صرف‌نظر از اینکه می‌خواهید یک سرمایه‌گذار خطرپذیر شوید یا سرمایه شرکت‌تان را تامین کنید، لازم است یاد بگیرید چگونه مانند یک سرمایه‌گذار بیندیشید و ارتباطات‌تان را تنظیم کنید. شاید این موثرترین روش برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت، از همان ابتدای راه باشد.

این رفتار را از خودتان دور کنید که فقط در خانه بنشینید و با تماشای مجموعه استخر کوسه‌ها درباره حضور در جمع سرمایه‌گذاران صاحب‌نظر، خیال‌پردازی کنید. هرچه بیشتر کنار بایستید، ورود شما به اصل بازی دشوارتر خواهد بود.

سعی کنید خلاق و اهل عمل باشید، زیر و بم صنایع و کسب‌وکارهای مختلف را درآورید و حتما تلاش کنید حوزه فناوری‌های نوین را بهتر و بهتر بشناسید. همیشه آماده رفتن به میانه میدان باشید، همچنین عملگرا باشید و سریعا هر کاری را که لازم است، انجام دهید.

در این کتاب تکنیک‌هایی را به شما آموزش خواهم داد که واقعا مفید هستند. در هر فصل بهترین روش‌ها را برای ارتباط با فعالان حوزه فناوری و سرمایه‌گذاران صنعت کسب‌وکار شما بیان می‌کنم.

همچنین نمونه‌هایی از ارائه‌ها، روش‌های ارزشیابی و موقعیت‌های شبیه‌سازی‌شده را به‌طور گام‌به‌گام بررسی خواهم کرد و افرادی را که روش‌هایی کاملا متفاوت داشته‌اند، معرفی و بررسی می‌کنم. شما فقط تا انتهای کتاب همراه من باشید. بیایید با هم تلاش کنیم و به سوی زندگی تازه‌ای که می‌خواهید برای خودتان بسازید، پیش رویم.

منتظر چه هستید؟ پس بیایید بزنیم بیرون و شروع کنیم!

https://w2pshop.ir/product/%d9%86%d9%81%d9%88%d8%b0-%d8%a8%d9%87-%d9%88%db%8c%e2%80%8c%d8%b3%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *